Köpvillkor

Försäljning och leverans

När du har betalat för en upplevelse skickas upplevelsebiljetten alltid till den angivna e-postadressen. Du kan även välja att upplevelsebiljetten ska skickas med posten. Presentaskar och tryckta biljetter skickas med Bring. Om du inte får något e-postmeddelande ska du först kontrollera om e-postmeddelandet hamnat i skräpposten eller en kampanjmapp. Om e-posten inte finns där kan du kontakta oss på [email protected].

När du beställer en upplevelse som en present, med fysisk leverans, före kl. 8.30 på vardagar skickar vi den med Bring och den levereras inom 2-5 vardagar. Du får ett meddelande från Bring när ditt paket har levererats.

Vi reserveras oss för att det i perioder (t.ex. i samband med jul samt andra helgdagar och semesterperioder) kan förekomma förseningar och längre leveranstid från våra leveranspartners.

Ansvaret för upplevelsebiljetten övergår till dig som konsument när du får biljetten via e-post, och du bör därför snarast kontrollera om innehållet i e-postmeddelandet och upplevelsebiljetten stämmer överens med din order och orderbekräftelse.

 

Priser

Prisgaranti
Alla priser på Truestory anges i SEK är inkl. 25% moms (med undantag för de upplevelser som är momsfria p.g.a. persontransporter eller kulturell kommunikation, samt våra Truestory Presentkort). Vi garanterar priset på upplevelsen under hela upplevelsebiljettens giltighetsperiod. Om du bokar och använder upplevelsen efter det, har den ansvariga för upplevelsen rätt att kräva ett eventuellt ändrat pris för den gällande upplevelsen.

Serviceavgift
När du genomför ett köp eller en bokning på plattformen tar vi en liten serviceavgift. Den används till att driva plattformen och säkra att vi kan fortsätta erbjuda en hög servicenivå till både kunder och upplevelsevärdar. Avgiften ingår i den totala summan och är inklusive moms. Avgiften återbetalas inte vid en eventuell retur.

Kampanjpriser och rabattkoder
Rabattkoder ska adderas i samband med köp och innan betalningen genomförs – de kan därmed inte adderas efter att köpet genomförts.

Vid köp hos Truestory kan man använda max. en rabattkod per köp. Rabattkoder kan inte användas för köp av upplevelser där ett Truestory Presentkort används som betalmedel. Rabattkoder kan heller inte kombineras med kampanjpriser på upplevelser. Kampanjpriset är alltid det gällande priset.

Det är inte möjligt att använda rabattkoder för privata arrangemang, Truestory Presentkort, eller vid byte av upplevelser.

Observera även att rabattkoder kan ha en begränsad giltighetstid.

Truestory förbehåller sig rätten att annullera en beställning om detta inte följs.

Truestory PresentkortTruestory Presentkort som mottagits som beloppspresentkort (rabattkuponger) utan kostnad för kunden kan inte användas ihop, och ska därmed användas var för sig. Var dessutom uppmärksam på att rabattkoder inte kan användas vid köp av Truestory Presentkort

Truestory förbehåller sig rätten att annullera en order om detta inte följs.

Pris- och tryckfel
Vi förbehåller oss för eventuella pris- och/eller tryckfel på vår hemsida, på sociala medier, i nyhetsbrev och övriga e-postutskick, och förbehåller oss rätten att annullera en beställning i tillfälle av ett väsentligt och/eller tydligt fel.

 

Ångerrätt och giltighetstid

Upplevelsebiljetten är giltig i 24 månader efter inköpsdatum om inte annat anges. Det är gratis bytesrätt till andra upplevelser under giltighetsperioden, men som utgångspunkt kan du bara byta till en annan upplevelse en gång. När du byter en upplevelse förnyas upplevelsebiljetten automatiskt i 24 månader från bytesdatumet.

Upplevelsebiljetterna ska köpas från Truestory för att vi ska kunna garantera giltigheten. Därför kan vi inte hjälpa till med upplevelsebiljetter som köpts av tredje part via online-auktioner, etc. Detta gäller även om upplevelsebiljetten ges som en present.

Om du inte har bokat ett datum för en upplevelse kan du ångra ditt köp upp till 14 dagar efter inköpsdatumet och få tillbaka pengarna.

Undantag från ångerrätten
Om en upplevelse redan har bokats till ett visst datum förfaller ångerrätten.
Om en upplevelse byts mot en annan upplevelse, upphör ångerrätten.
Om giltigheten för ett upplevelsebevis förlängs, och därmed har en ovanligt lång giltighet, kommer det inte att ändra perioden för ångerrätt.
Om du har betalat för fysisk leverans av en presentask eller en tryckt upplevelsebiljett, återbetalas beloppet på presentförpackningen och tryckt biljett inte. Om du vill ångra ditt köp måste det göras här .

På köp av upplevelser gjorda från den 20 november till den 24 december gäller förlängd returrätt t.o.m. 31 januari det följande året.

Avslutat samarbete med upplevelseansvarig
Om vårt samarbete med en upplevelseansvarig avslutas kan du naturligtvis byta din upplevelsebiljett. Om du väljer att byta mot en annan upplevelse är ditt nya upplevelsebevis giltigt i 24 månader, om inte annat anges. Detsamma gäller om TrueStory måste ta bort eller ändra en upplevelse på vår hemsida. När en upplevelse utgår kommer du att informeras om det när du loggar in för att boka din upplevelse. Du kan läsa mer om våra avbokningsregler här .

 

Ombokning

När du bokat ett datum för din upplevelse kan bokningen som utgångspunkt inte bytas mot en annan upplevelse, och bokningen kan inte annulleras. Det innebär att bokningen är bindande och att du inte kan få upplevelsen återbetald om du inte kan delta. Du är välkommen att ge din upplevelsebiljett och aktuell bokning till en annan person (förutom vid upplevelser i flygplan, helikopter och luftballong).

Om det är mer än 72 timmar kvar till upplevelsen kan du boka om upplevelsen genom att kontakta oss på [email protected] , eller genom att ringa oss på 08-557 696 33. Vänligen observera att det vid enskilda fall kan göras undantag för detta, exempelvis vid övernattningar och upplevelser som kräver lång förberedelse. Detta framgår i så fall under Regler och säkerhet på den enskilda upplevelsen.

Om det är mindre än 72 timmar kvar till upplevelsen ska avhållas kan den inte bokas om. Observera att upplevelserna ofta innebär förberedelser, som i sin tur innebär utgifter som ska täckas för den berörda upplevelseleverantören. Därför är det inte möjligt att få pengarna tillbaka för upplevelsen.

Om du förhindras delta i din upplevelse samma dag som den skulle utföras, på grund av t.ex. sjukdom, är din bokning som utgångspunkt fortfarande bindande, eftersom vår samarbetspartner förberett sig för ett visst antal deltagare. Vi rekommenderar därför att du ger din upplevelsebiljett till någon annan, så att någon annan kan få glädje av den.

Om du eller en följeslagare hindras från att komma iväg till upplevelsen på grund av funktionshinder, graviditet eller andra tillstånd, ombeds du skicka en giltig dokumentation från läkare till info @truestory.se , så hittar vi en lösning tillsammans.

I de fall upplevelser avbryts p.g.a vädergörhållanden eller att det minsta antalet deltagare inte uppfyllts är det den upplevelseansvarigas uppgift att hitta ett nytt datum. Du kan läsa våra avbokningsregler här . Du är också välkommen att kontakta [email protected] vid frågor.

 

Beskrivningar och betyg av upplevelserna

Alla beskrivningar av upplevelser på Truestory har skrivits efter att vi besökt den ansvariga personen för upplevelsen, och allt text- och bildmaterial har godkänts av den som ansvarar för upplevelsen. Vi ställer nämligen höga krav på kvalitet och innehåll hos våra samarbetspartners. Tyvärr kan vi inte vara närvarande vid alla upplevelser varje gång de hålls, och därför värderar vi ditt omdöme av upplevelsen högt. Vanligtvis mottar du ett mail från oss efter att du varit på din upplevelse, där vi ber dig betygsätta upplevelsen i sin helhet, personalen under dagen och hur bra vägbeskrivningen till platsen var. Vi tar alla omdömen seriöst och tar dialogen med den aktuella partners baserat på din feedback – oavsett om den är positiv eller negativ.

 

Säkerhet

Om du betalar med kreditkort är du skyddad mot missbruk eftersom du kan vägra en betalning via din bank. Dessutom har du ingen självrisk i händelse av att kreditkortet missbrukas på ett onlineföretag som använder SSL. Truestory använder SSL, vilket innebär att din kreditkortsinformation behandlas krypterat, och endast NETS/PBS kan läsa den.

 

Ansvar

Truestory är inte ersättningsskyldiga och kan inte hållas ansvariga för skador som uppstått under upplevelsen. Truestory fungerar uteslutande som förmedlare av upplevelser, och det är den ansvariga för upplevelsen som bär ansvaret för varje enskild upplevelse. Den ansvariga för upplevelsen har rätt att byta underleverantör om bakgrunden till detta är att säkerställa kvaliteten på upplevelsen.

Truestory kan inte hållas ansvariga för extra kostnader i samband med en upplevelse som du köpt genom Truestory. Detta gäller vid alla tillfällen, även när upplevelser avbokas. Vi kommer dock alltid att göra vårt bästa för att förhindra att detta händer, och ge dig råd i situationen.

All handel med Truestory sker enligt svensk lagstiftning.

 

Personuppgifter

När du köper en upplevelse på Truestory behöver vi följande information:

  • Namn.
  • Adress.
  • E-postadress.
  • Telefonnummer.

Vi registerar dina personuppgifter för att kunna leverera varan till dig. Vi frågar efter ditt telefonnummer för att kunna erbjuda dig god service, om något oförutsägbart skulle inträffa vid leverans av din orderbekräftelse, vid leverans av presentask eller under dagen då du ska iväg på din upplevelse.

Personuppgifterna registreras hos Truestory och lagras i fem år, därefter raderas de. Har du under den tiden använt din upplevelse, raderar vi din information 30 dagar efter upplevelsen, eller efter att upplevelsebeviset lösts in av den ansvariga för upplevelsen. När personuppgifter samlas in via vår hemsida säkerställer vi att det alltid sker med ditt uttryckliga samtycke, så att du är informerad om vilka uppgifter som samlas in, och varför.

Vi lagrar och skickar inte kundinformation krypterat. Information som getts till Truestory ges inte vidare eller säljs inte, och vi registrerar inga känsliga personuppgifter. Som registrerad hos Truestory har du alltid rätt att invända mot registreringen, och du har rätt till insikt i vilken information som registreras om dig. Du har dessa rättigheter enligt personuppgiftslagen, och förfrågningar i samband med detta riktas till Truestory via e-post [email protected].

 

Dina rättigheter

I samband med köp lagras identitets- och transaktionsuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning vid tillfället.

Om din information är felaktig, ofullständig eller irrelevant har du rätt att få den rättad eller raderad.

 

Cookies

Truestory använder cookies för att optimera webbsidan och göra besöket enkelt för dig. Du kan när som helst radera cookies från din dator.

 

Loggstatistik

Truestory använder en loggstatistik som samlar in information som kan ge en uppskattning av hur många besökare vi har, var de kommer från, och var på webbsidan den lämnas. Loggstatistiken används enbart i syfte att optimera Truestory.