Köpvillkor
Försäljning och leverans
När du har betalat för en upplevelse skickar vi presentkortet eller biljetten till den e-postadress du angav vid beställningen. Om du inte får e-postmeddelandet bör du först kontrollera om det har hamnat i skräppostmappen. Om du inte hittar det där kan du kontakta oss på [email protected].
Ansvar för upplevelsebiljetten övergår till dig som konsument från det ögonblick du får biljetten via e-post, och du bör därför så snart som möjligt kontrollera att innehållet i e-postmeddelandet och upplevelsebiljetten stämmer överens med din beställning och orderbekräftelsen.
Priser
Prisgaranti
Alla priser på Truestory anges i SEK är inkl. 25% moms (med undantag för de upplevelser som är momsfria p.g.a. persontransporter eller kulturell kommunikation, samt våra Truestory Presentkort). Vi garanterar priset på upplevelsen under hela upplevelsebiljettens giltighetsperiod. Om du bokar och använder upplevelsen efter det, har den ansvariga för upplevelsen rätt att kräva ett eventuellt ändrat pris för den gällande upplevelsen.
Serviceavgift
När du genomför ett köp eller en bokning på plattformen tar vi en liten serviceavgift. Den används till att driva plattformen och säkra att vi kan fortsätta erbjuda en hög servicenivå till både kunder och upplevelsevärdar. Avgiften ingår i den totala summan och är inklusive moms. Avgiften återbetalas inte vid en eventuell retur.
Kampanjpriser och rabattkoder
Rabattkoder ska adderas i samband med köp och innan betalningen genomförs – de kan därmed inte adderas efter att köpet genomförts.
Vid köp hos Truestory kan man använda max. en rabattkod per köp. Rabattkoder kan inte användas för köp av upplevelser där ett Truestory Presentkort används som betalmedel. Rabattkoder kan heller inte kombineras med kampanjpriser på upplevelser. Kampanjpriset är alltid det gällande priset.
Det är inte möjligt att använda rabattkoder för privata arrangemang, Truestory Presentkort, eller vid byte av upplevelser.
Observera även att rabattkoder kan ha en begränsad giltighetstid.
Truestory förbehåller sig rätten att annullera en beställning om detta inte följs.
Truestory Presentkort
Truestory presentkortet är ett belopp presentkort som kan användas som betalningsmedel. Truestory Presentkort mottagna som belopp presentkort kan inte läggas samman och måste därför användas individuellt. Vara uppmärksam på även att rabattkoder inte kan användas vid köp av Truestory Presentkort.
Truestory förbehåller sig rätten att annullera en order om detta inte följs.
Pris- och tryckfel
Vi förbehåller oss för eventuella pris- och/eller tryckfel på vår hemsida, på sociala medier, i nyhetsbrev och övriga e-postutskick, och förbehåller oss rätten att annullera en beställning i tillfälle av ett väsentligt och/eller tydligt fel.
Giltighet och Ångerrätt för Presentkort och Upplevelsebevis
När du köper ett presentkort eller upplevelsebevis hos Truestory, får du 24 månaders giltighet från inköpsdatumet – om inte annat anges. Detta framgår tydligt på beviset och vid inlösen. Om du löser in ett presentkort eller upplevelsebevis och har ett restbelopp kvar, är det fortfarande knutet till det ursprungliga inköpsdatumet och giltigt under den återstående perioden.
Under giltighetsperioden kan du fritt välja mellan alla upplevelser på vår plattform, tills du gör en bokning. När du väl har bokat en specifik upplevelse, kan du inte längre välja en annan eftersom presentkortets värde nu har omvandlats till en biljettreservation.
För att vi ska kunna garantera giltigheten, måste presentkort eller upplevelsebevis vara köpta direkt hos Truestory. Vi kan inte garantera presentkort, upplevelsebevis eller biljetter köpta via tredje parter såsom onlineauktioner eller obehöriga återförsäljare – inte heller om de har getts som gåva.
Ångerrätt
Du har 14 dagars ångerrätt på presentkort och upplevelsebevis från inköpsdatumet. Om du har bokat en upplevelse till ett specifikt datum, upphör ångerrätten, eftersom köpet betraktas som en biljettreservation. Om det har betalats för leverans av presentask eller liknande, återbetalas detta inte.
Ångerrätt för företagskunder
Presentkort och upplevelser sålda till företagskunder har ingen ångerrätt. När en företagsorder har lagts, kan den inte ångras, återbetalas eller bytas till kontanter. Presentkort mottagna som en del av arbetsgivarens skattefria presentkortsordning kan inte heller bytas till kontanter.
Ändringar i utbudet av upplevelser
Om en upplevelse tas bort från vår plattform, eller om vi avslutar samarbetet med en upplevelsevärd, kan du fritt välja en annan upplevelse bland vårt utbud. Om en upplevelse har utgått, kommer du att informeras om detta som en del av inlösningsprocessen av ett presentkort eller upplevelsebevis.
Förlängning av giltighet
Vi erbjuder förlängning av ditt presentkort eller upplevelsebevis upp till två gånger mot en avgift. Varje förlängning måste ske senast 6 månader efter utgångsdatumet och förlänger giltigheten med 12 månader från utgångsdatumet. Den maximala totala giltigheten, inklusive förlängningar, är 48 månader från inköpsdatumet.
Om ditt presentkort eller upplevelsebevis är mer än 6 månader förbi sitt utgångsdatum, kan det inte längre förlängas.
Avgiften för förlängning återbetalas inte, eftersom den uteslutande täcker servicekostnader.
Presentkort och upplevelsebevis med ett fast utgångsdatum på under 24 månader kan inte förlängas. De kan dock bytas till ett standard upplevelsebevis eller presentkort, där den nya giltighetsperioden kommer att vara 24 månader från det ursprungliga inköpsdatumet.
Ombokning
När du bokat ett datum för din upplevelse kan bokningen som utgångspunkt inte bytas mot en annan upplevelse, och bokningen kan inte annulleras. Det innebär att bokningen är bindande och att du inte kan få upplevelsen återbetald om du inte kan delta. Du är välkommen att ge din upplevelsebiljett och aktuell bokning till en annan person (förutom vid upplevelser i flygplan, helikopter och luftballong).
Om det är mer än 72 timmar kvar till upplevelsen kan du boka om upplevelsen genom att kontakta oss på [email protected] , eller genom att ringa oss på 08-557 696 33. Vänligen observera att det vid enskilda fall kan göras undantag för detta, exempelvis vid övernattningar och upplevelser som kräver lång förberedelse. Detta framgår i så fall under ”Riktlinjer för upplevelsen” på den enskilda upplevelsen.
Om det är mindre än 72 timmar kvar till upplevelsen ska avhållas kan den inte bokas om. Observera att upplevelserna ofta innebär förberedelser, som i sin tur innebär utgifter som ska täckas för den berörda upplevelseleverantören. Därför är det inte möjligt att få pengarna tillbaka för upplevelsen.
Om du förhindras delta i din upplevelse samma dag som den skulle utföras, på grund av t.ex. sjukdom, är din bokning som utgångspunkt fortfarande bindande, eftersom vår samarbetspartner förberett sig för ett visst antal deltagare. Vi rekommenderar därför att du ger din upplevelsebiljett till någon annan, så att någon annan kan få glädje av den.
Om du eller en följeslagare hindras från att komma iväg till upplevelsen på grund av funktionshinder, graviditet eller andra tillstånd, ombeds du skicka en giltig dokumentation från läkare till info @truestory.se , så hittar vi en lösning tillsammans.
I de fall upplevelser avbryts p.g.a vädergörhållanden eller att det minsta antalet deltagare inte uppfyllts är det den upplevelseansvarigas uppgift att hitta ett nytt datum. Du kan läsa våra avbokningsregler här . Du är också välkommen att kontakta [email protected] vid frågor.
Beskrivningar och betyg av upplevelserna
Alla beskrivningar av upplevelser på Truestory har skrivits efter att vi besökt den ansvariga personen för upplevelsen, och allt text- och bildmaterial har godkänts av den som ansvarar för upplevelsen. Vi ställer nämligen höga krav på kvalitet och innehåll hos våra samarbetspartners. Tyvärr kan vi inte vara närvarande vid alla upplevelser varje gång de hålls, och därför värderar vi ditt omdöme av upplevelsen högt. Vanligtvis mottar du ett mail från oss efter att du varit på din upplevelse, där vi ber dig betygsätta upplevelsen i sin helhet, personalen under dagen och hur bra vägbeskrivningen till platsen var. Vi tar alla omdömen seriöst och tar dialogen med den aktuella partners baserat på din feedback – oavsett om den är positiv eller negativ.
Säkerhet
Om du betalar med kreditkort är du skyddad mot missbruk eftersom du kan vägra en betalning via din bank. Dessutom har du ingen självrisk i händelse av att kreditkortet missbrukas på ett onlineföretag som använder SSL. Truestory använder SSL, vilket innebär att din kreditkortsinformation behandlas krypterat, och endast NETS/PBS kan läsa den.
Ansvar
Truestory är inte ersättningsskyldiga och kan inte hållas ansvariga för skador som uppstått under upplevelsen. Truestory fungerar uteslutande som förmedlare av upplevelser, och det är den ansvariga för upplevelsen som bär ansvaret för varje enskild upplevelse. Den ansvariga för upplevelsen har rätt att byta underleverantör om bakgrunden till detta är att säkerställa kvaliteten på upplevelsen.
Truestory kan inte hållas ansvariga för extra kostnader i samband med en upplevelse som du köpt genom Truestory. Detta gäller vid alla tillfällen, även när upplevelser avbokas. Vi kommer dock alltid att göra vårt bästa för att förhindra att detta händer, och ge dig råd i situationen.
All handel med Truestory sker enligt svensk lagstiftning.
Personuppgifter
När du köper en upplevelse på Truestory behöver vi följande information:
- Namn.
- Adress.
- E-postadress.
- Telefonnummer.
Vi registerar dina personuppgifter för att kunna leverera varan till dig. Vi frågar efter ditt telefonnummer för att kunna erbjuda dig god service, om något oförutsägbart skulle inträffa vid leverans av din orderbekräftelse, vid leverans av presentask eller under dagen då du ska iväg på din upplevelse.
Personuppgifterna registreras hos Truestory och lagras i fem år, därefter raderas de. Har du under den tiden använt din upplevelse, raderar vi din information 30 dagar efter upplevelsen, eller efter att upplevelsebeviset lösts in av den ansvariga för upplevelsen. När personuppgifter samlas in via vår hemsida säkerställer vi att det alltid sker med ditt uttryckliga samtycke, så att du är informerad om vilka uppgifter som samlas in, och varför.
Vi lagrar och skickar inte kundinformation krypterat. Information som getts till Truestory ges inte vidare eller säljs inte, och vi registrerar inga känsliga personuppgifter. Som registrerad hos Truestory har du alltid rätt att invända mot registreringen, och du har rätt till insikt i vilken information som registreras om dig. Du har dessa rättigheter enligt personuppgiftslagen, och förfrågningar i samband med detta riktas till Truestory via e-post [email protected].
Dina rättigheter
I samband med köp lagras identitets- och transaktionsuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning vid tillfället.
Om din information är felaktig, ofullständig eller irrelevant har du rätt att få den rättad eller raderad.
Cookies
Truestory använder cookies för att optimera webbsidan och göra besöket enkelt för dig. Du kan när som helst radera cookies från din dator.
Loggstatistik
Truestory använder en loggstatistik som samlar in information som kan ge en uppskattning av hur många besökare vi har, var de kommer från, och var på webbsidan den lämnas. Loggstatistiken används enbart i syfte att optimera Truestory.
Inspiration
Företagsinformation
Hälsingegatan 49
112 27 Stockholm
Org. nr.: 559118-4964